S-a discutat despre aceste două variante într-o recentă ședință de consiliu local, părerile fiind împărțite. Cei de la Transal Urbis consideră că o dublare a prețului la gunoi ar aduce societatea pe linia de plutire, soluție exclusă din start de primarul Felix Borcean. Poate o aducere a tarifului la nivelul Reșiței, 23 de lei, ar mai îmbunătăți situația, însă calculele sunt diverse.
„Cei de la Transal au propus pentru salvarea firmei prețul la gunoi de 30 de lei, am spus <<imposibil>>, nimeni nu are acest preț, noi nu putem să punem presiune pe populație pentru neîndeplinirea sarcinilor pe care le-ați avut voi de-a lungul timpului prin managementul vostru prost. Am zis, poate ne aliniem la nivelul Reșiței, poate un pic mai mult, cu toate riscurile, pierdere de imagine, capital electoral, o mărire pe model Reșița se poate. Reșița a instituit o taxă de 23 de lei, noi avem acum 15 lei. Reșița are firmă privată, atenție, nu are societate proprie și transportul la deponeul de la Lupac e la 5 km, noi facem 55 de km până la Lupac, iar Reșița și subvenționează transportul deșeurilor. Asta-i realitatea! La Anina e 12 lei, cu 12 lei nu se poate, dacă se descurcă cu 12 lei înseamnă că ceva se întâmplă undeva.”, a explicat primarul Caransebeșului.
A doua variantă luată în calcul ar fi o taxă de habitat, inclusă la început de an în impozitele locale, prin care populația ar plăti direct gunoiul, sărind peste asociațiile de proprietari, considerate veriga slabă a lanțului de plăți către operatorul de salubritate. Și această soluție are însă neajunsurile ei.
„Calculele arată că introducerea taxei de habitat în impozitul local și furnizarea către Transal, din partea primăriei, a unor sume are putea echilibra situația. Ne-am gândit la 20 de lei pe lună de persoană, asta înseamnă la o familie de trei persoane 60 de lei pe lună, ori 12 luni, cu acea reducere de 10 la sută, e un impact mare când plătești o dată pe an. Dacă introducem taxa de gunoi în impozitul local, eliminăm din circuitul acesta asociațiile, pentru că acolo e pierderea. Mă tem totuși că prin taxa de habitat le creăm un confort celor de la Transal, că oricum banii vin la ei, indiferent cum manageriază societatea”, a atenționat Borcean, precizând că primăria subvenționează și măturatul stradal sau transportul public, activități gestionate tot de Transal Urbis.
Unii dintre consilieri au fost de părere că societatea nu va ieși din criză, chiar dacă se mărește tariful la gunoi. O decizie în acest sens încă nu a fost luată, însă n-ar fi exclus ca de anul viitor caransebeșenii să plătească mai mult pentru gunoi. Rămâne de văzut și cum va fi managementul celor doi noi directori, Sorin Pușcaș și Silviu Neghină, care i-au înlocuit de la 1 noiembrie pe Mihai Minea și Romeo Cozma.
JCS-R.M.
Sursa: https://caon.ro/dilema-gunoiului-la-caransebes-pret-majorat-sau-taxa-de-habitat/2402067/