E nevoie de istorie locală în școli?

E nevoie de istorie locală în școli?

CARANSEBEŞ – O întrebare pe care am pus-o mai multor oameni de cultură după lansarea unei cărți despre evenimentele din Caransebeșul de acum un secol.

Sunt tot mai mulți oameni, cadre didactice sau simpli caransebeșeni, care consideră că abordarea evenimentelor, fenomenelor şi personalităţilor prin prisma localităţii natale contribuie nu doar la o înţelegere şi percepere mai bună a lor, dar şi la educarea unui sentiment de mândrie al elevilor pentru localitatea unde învață.

Doctor în teologie, arhimandritul Casian Rușeț, secretar eparhial al Episcopiei Caransebeșului, consideră că pe lângă orele de istorie, sunt suficiente posibilități de a pune în valoarea istoria locală în școlile din municipiu. „Aceste posibilități se rezumă nu doar la activități extracurriculare, a spus Rușet, ci și la activități care se pot organiza în interiorul școlilor. De pildă, în paginile acestei cărți („Oraşul Caransebeş în anul dezrobirii sale: 1919“ – N.R.) regăsim foarte multe date și informații care se leagă de Liceul Traian Doda, de Institutul Teologic Caransebeș, respectiv de Institutul Pedagogic Diecezan din Caransebeș. Iată că istoriaacestor școli, a acestor locuri, se regăsește în diferite volume. De aceea, noi recomandăm profesorilor de religie să insufle această bucurie și dragoste elevilor, ca pe lângă istoriaprevăzută în curriculă, la orele puse la dispoziția profesorului, aceștia să le pună la inimă elevilor aceste realități istorice, câteodată dureroase, câteodată plăcute și pline de glorie, dar fiecare cu doza lor de dramatism”.

Ideea predării istoriei locale, măcar opțional, în școlile din Caransebeș e mai veche, potrivit directorului Casei de Cultură „George Suru”, Ioan Cojocariu. Mai ales că există deja o monografie completă a Caransebeșului pentru perioada 1865-1948, scrisă de Constantin Brătescu. „Am mai vorbit odată, acum vreo câțiva ani, despre o monografie completă a Caransebeșului. Măcar ca material opțional, dacă nu poate fi trecută în programa școlară, pentru ca elevii care sunt curioși, au aplecare spre istorie, geografie, filologie, să aibă acces la aceste informații, dar și un profesor luminat și pasionat care să le predea sau să le spună, la școală, o dată pe săptămână, o dată pe lună, după cum se poate. E o idee foarte bună ca elevii să știe măcar istoria localității de unde provin sau unde învață”, a precizat Cojocariu, care crede că această idee ar trebui ridicată și către inspectoratul școlar.

Le-ar strica elevilor să fie în mijlocul istoriei Caransebeşului? Credem că nu…

Răzvan Mihalcea

Sursa: http://www.caon.ro/e-nevoie-de-istorie-locala-in-scoli/2294225

[the_ad_placement id=”adsense-in-feed”]